fbpx

Rörlighetsövningar för handleden

​Rörlighetsövningar för handleden

​I det här blogginlägget tänkte jag​ presentera tre ​rörlighetsövningar ​för handleden.

​​Varför bör du träna handleden?

​Vi använder händerna, fingrarna och handlederna dagligen och förväntar oss mycket av dem men ger dem ofta inte så mycket omtanke. Särskilt i träningssammahang tycker jag handlederna är något som ofta lämnas glömda men borde verkligen få mer tid ägnade åt sig.

Rörlighetsövningar för handleden:

1. ​Klockan

Jag brukar alltid börja träningspass med uppvärmningen nedan, den är väldigt simpel men ger dig bra feebac​k på hur din handled känns inför dagens träningspass. Övningen är till för att väldigt enkelt exponera din handled för många vinklar som den troligen inte får i så stor variation annars.

Hur ska du utföra övningen?

  1. Sätt dig på knä och tå och placera händerna nära kroppen.
  2. Börja med fingrarna pekandes framåt och rotera sedan handen för att hamna i olika positioner medans överkroppen rör sig mjukt ovanpå.
  3. Vänd upp och ner på handen och genomför samma positionsbyte med handen upp & ner.


​2. Reverse Wrist Push Up

​Den här övningen används frekvent av bland annat gymnaster för att ta hand om händer och handleder. Den fokuserar på att träna framsidan av underarmen och tolerans av belastning på handleden​.


Hur ska du utföra övningen?

  1. Sätt dig på knä och tå och placera händerna nära kroppen.
  2. Knyt händerna och försök ha dem stängda under hela rörelsen.
  3. Böj sakta på både handleden och armbågen för att lägga ovansidan av handen i golvet.
  4. Väl i nedersta positionen så pressar du dig upp ​till utgångspositionen.


​3. Four Finger Stretch

​Den tredje och sista övningen​  fokuserar på att träna underarmens baksida samt stretcha fingrarnas muskler som stänger handen. 

Hur ska du utföra övningen?

  1. Sätt dig på knä och tå och placera händerna nära kroppen.
  2. ​Vänd fingrarna mot kroppen en bit framför.
  3. Böj sakta på både handleden och armbågen​ med fingrarna kvar i marken.
  4. Väl i nedersta positionen så pressar du ​fingrarna i marken​ och lyfter upp till utgångspositionen.

​Sammanfattning

  • Ta inte dina handleder och händer för givet, ge  dem mer tid för att stärka upp dem.
  • Utan starka och friska handleder händer så förlorar du din hands naturliga funktioner som du kanske tar för givet så som att greppa och stödja.  

Relaterade länkar

​Har du läst mina andra inlägg kring rörlighet?

​Hur tränar man rörlighet?

​Rörlighetsövningar för axlarna

>
​Bli rörligare
​Få 3 rörlighetsövningar

Gå med i nyhetsbrevet och få tips på tre rörlighetsövningar för att förbättra och utmana din rörlighet. 

angle-down